Outdoor vermaak in Huacachina en Arequipa

5 september 2015 - Arequipa, Peru

Ik heb al mijn verslagen een beetje opgespaard door ons strakke programma, maar hier is de volgende!

Ica/Huacachina
Na de zware en mooie Santa Cruz trekking besluiten we ons te laten verwennen. We genieten van een massage, manicure en pedicure en nemen ´s avonds de nachtbus naar Lima van waar we met de bus meteen door gaan naar Ica en Huacachina. Dit is weer een heel ander gezicht en temperatuur. Huacachina is een woestijn oase en ondanks dit idyllische uitzicht is het vooral een plek van chillen en plezier. Dezelfde middag nog gaan we met een sandbuggy door de duinen racen. Wat een snelheid, onze wangen klapperen ervan!!! Hier en daar stoppen we bovenop een zandduin en sandboarden of bodyboarden we naar beneden. Dit gaat hard en is heel tof!! Deze twee uur vlogen letterlijk voorbij en we zijn al gauw weer terug in Huacachina. Omdat ons programma redelijk vol is gaan we de volgende dag alweer door naar Arequipa.

Arequipa
Arequipa staat bekend als een mooie stad en heeft meer een koloniale sfeer. We zijn niet zo zeer van mooie gebouwen en musea, maar meer van actie en buitensport, dus we boeken raften en een trek door de Colca Kenyon. Het raften was supergaaf!! In totaal gaan er 3 boten mee, in volle uitrusting stappen we de boot in met nog een meisje en de gids. Op naar de rivier en het wilde water!! Maar algauw blijkt dat het allemaal wel mee valt en de gids doet ook een hoop werk. Gelukkig kwam daar wel verandering in en gingen 2 van de 3 boten om vlak voor de classe III stromingen. Onze boot overleefde het en wij werden het resque-team! We hebben een aantal drenkelingen uit het water gevist en in onze boot gesleept. We hebben het ontzettend naar onze zin gehad en uiteindelijk zijn we met nog een leuk groepje van het raften wat gaan eten en drinken. De beroemde Peruaanse cocktail is de Pisco sour en deze hebben wij ons goed laten smaken.

Colca kenyon
De volgende dag gaat de wekker helaas alweer om 02.30 uur ´s nachts. Een gaap, steun en stommel later staan we klaar voor vertrek en stappen we weer een busje in op naar de Colca Kenyon. Hopelijk gaat deze ons beter af dan de Santa Cruz... Na 5 uur rijden eten we een ontbijtje en belanden we bij Condor Cross, dit is een uitzicht punt waarbij op een goede dag wel 15 condors heel dichtbij komen. Condors kunnen wel 1.2m hoog en 3.2m breed worden, wat een monsters! Inderdaad worden we getrakteerd op een 6-tal condors die door de kenyon vliegen en dit levert een hoop mooie fotos op.

We rijden weer verder naar het punt waar de hike begint. We beginnen aan de afdaling. In tegenstelling tot de Santa Cruz gaan we nu eerst naar beneden de kenyon in en hiken we de volgende dag weer omhoog. We lopen in totaal zo´n 6 uur omlaag. Het ene been voor de andere, het gaat zowat vanzelf! En met een prachtig uitzicht op de kenyon gaat de tijd zo voorbij. Lisanne voelt zich helaas niet zo lekker, maar krijgt daardoor wel de kans om één te worden met de natuur. Ze vond het geweldig om uit de broek te mogen (lees moeten) en deze tussen de bladeren/takken/rotsen/cactussen/enz te mogen steken! Gelukkig mocht ik ook meegenieten als haar vaste steunpilaar en wc-papier aangeefhulp. Met de lunch storten we ons op een stuk lama en alpaca (smaakt normaal, maar ze bakken ze hier helaas wel helemaal taai) met wat rijst en groente en gaan we er weer tegenaan. Drie uur en weer wat wildlife bezoekjes later (tot grote ergenis van de gids aan toe, ja hallo, alsof zij schrale billen grappig vind!?) komen we in de oase op de bodem aan. We krijgen een prachtige lodge aangewezen (lees prachtig mooi van buiten, krot met spinnen, twee bedden en verder niets van binnen haha). Eerst die bikini aan!! En we duiken in een zwembad omgeven door palmbomen en de kenyonwanden, hoe prachtig!! We chillen wat af. Het enige wat nog ontbreekt is een mooie jongen die ons met een palmblad wat koelte toewijft en een groot glas jugo de naranga of een lekker koud biertje. Het koelt helaas al gauw af en we maken ons maar weer op voor het avondeten. Lisanne heeft er ondertussen schoon genoeg van gehad om zich niet lekker te voelen tijdens het hiken en besteld voor de volgende dag een ezel. Ik besluit hem gewoon omhoog de lopen aangezien ik mij wel prima voel. We spelen nog een potje yatze met Bernice (een leuke Nederlandse meid) en een Zwitsers koppel onder begeleiding van een lekker Cusqueña biertje en we duiken vermoeid maar voldaan gauw ons bed in.

De volgende dag om half 5 gaat de wekker alweer en ik kruip met het slaap nog in mijn ogen mijn bedje uit. Voor de deur begroet ik een paar honden die daar ´s nachts een poos hebben liggen ravotten en begeef ik mij struikelend naar de wc´s. Hmm.. even terug voor die zaklamp. Lisanne mag nog lekker blijven liggen, de ezels vertrekken namelijk later. Zonder ontbijt (WAT!? $%&¡?!) gaan we nu 3 uur omhoog lopen. Wat een mooi gezicht was dit zeg. Iedereen met zaklampen slingerend de berg op, een slang van lichtjes. Ik blijk mij beter in stand te kunnen houden als tijdens de Santa Cruz trekking en stap vrij rap omhoog. Ik slaag erin om een goed ritme te vinden en te houden. Dit is belangrijk, want je loopt binnen 3 uur 1200m omhoog. Vlak voor het einde word ik dan toch nog ingehaald door Lisanne op der ezel (grrr... die had ik voor willen blijven) en stap ik na 2 uur en 3 kwartier op het plateau aan de top. Yes! Ik heb het gehaald! Mijn benen lijken ondertussen wel rubber en na een paar mooie foto´s lopen we nog een stukje naar het ontbijt waar we ons vol eten met brood met ei. Als beloning voor het harde werk doen we op de terugweg een stel hotsprings aan. Heerlijk!! Na een uurtje chillen is het helaas weer tijd om door te rijden en na een aantal uur komen we dan weer terug in Arequipa. Dit was een erg geslaagde trip!

We hebben hier nog een dagje en die gebruiken we goed met het verkennen van de stad en de mercado´s (marktjes). De mensen hier zijn vaak erg kleurrijk gekleed, tradioneel in felgekleurde panty´s, rokken en truien. Ze dragen hun haar in vlechten en hebben een hoed op hun hoofd (verschillend per regio). Daarnaast hebben ze felle kleden bij zich die dienstdoen als draagzak voor kinderen of spullen. Op de markt zelf gaat Spaans mij ondertussen redelijk goed af en scoren we wat eten, fruit en souvenirs. De volgende dag gaat de reis weer verder: op naar Puno en Lake Tititicaca!